بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی

مقدمه:
قصه‌گویی هنری است همیشگی؛ روایتی است از روزهایی که بر ما می‌گذرد؛ روزهای خیالی یا واقعی. روزهایی که حالمان خوب است یا بد. قصه‌گویی هنری مقطعی نیست؛ هنری که معطوف به مکان و زمان باشد. قصه‌گویی هنری است از دیروز برای فردا؛ برای نمایش آنچه گذشته برای فردایی که نیامده. راهی است برای آموزش بهتر زندگی کردن؛ درس گرفتن از دیروز برای آسایش فردا؛ راهی برای تمرین زندگی.
این‌روزها شاید بیشتر بتوان اهمیت توجه به قصه‌گویی در سال سخت کرونا را درک کرد. اهمیت روایت قصه‌های زندگی‌مان در روزگار زندگی با کرونا؛ روایتی از تلخی‌ها و شاید یافته‌های جدید. از سوی دیگر، در روزهایی که ماندن در خانه و دور بودن از دیگران، می‌تواند سلامتی‌مان را تضمین کند، شاید همین هنر، راهی باشد برای لحظه‌ای فراموش کردن تلخی این آخرین سال قرن. قصه‌هایی که می‌توانند به فردای بدون کرونا و بیماری نوید بدهند و امیدمان را برای زندگی دو چندان کنند. قصه‌هایی که به ما بهتر زندگی کردن را بیاموزند؛ از زیبایی‌های زندگی بگویند و از اهمیت توجه به یکدیگر.
اکنون به دلیل آنچه در بالا آمد یعنی محدودیت‌های ناشی از کرونا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیست‌و‌سومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را به صورت مجازی برگزار می‌کند. امسال، بناست این جشنواره با شکل و شمایلی جدید و البته اضافه شدن بخش‌هایی نو فعالیت کند و روندی دو ساله را در پیش بگیرد که در نهایت آن با امید به رفع بلای کرونا، بار دیگر امکان دور هم جمع شدن قصه‌گویان در شب قصه‌گویی فراهم باشد.

اهداف:
هدف کلی:
• توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی
اهداف جزئی:
• ایجاد زمینه‌ برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و موثر میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی،کارشناسان و اساتید حوزه‌ی قصه و قصه‌گویی‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
• احیای سنت قصه‌گویی با حضور اقشار مختلف مردم و قصه‌گویان در جشنواره ‬‬‬‬‬‬‬‬و معرفی چهره‌های شاخص‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
• برنامه‌ریزی در جهت تبیین و ترویج روش‌های نوین در اجرای قصه‌گویی
• مشارکت مردم و ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان یک ابزار ارتباطی و فرهنگ‌ساز در جامعه
• استفاده از ظرفیت‌های نوین ارتباطی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی
• احیای شیوه‌های سنتی و آیینی قصه‌گویی ایرانی و معرفی آن به مخاطبان

شعار جشنواره :
آینده ساختنی است

محور‌های موضوعی جشنواره:
• امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها
• ایثار و از خود گذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی)

بخش‌های جشنواره

بخش ملی: اجرای زنده‌ی قصه‌گویی توسط دختران و پسران (12 تا 18 سال)، زنان و مردان (18سال به بالا) ومادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در سه بخش قصه‌هایی برای کودکان، قصه‌هایی برای نوجوانان و قصه‌هایی برای بزرگسالان

بخش بین الملل: رقابت صحنه‌ای (مجازی) قصه¬گویان برگزیده‌ی 22 دوره جشنواره قصه‌گویی در مراحل منطقه‌ای، ملی یا بین‌الملل، قصه‌گویان ومجریان حرفه ای دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور و قصه‌گویان منتخب سایر کشورها که بدون محدویت سنی متقاضی حضور در جشنواره هستند.

بخش قصه‌گو‌ی برتر: مسابقه قصه‌گوی برتر برای نخستین‌بار در طول بیست و سه دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار خواهد شد. این مسابقه رقابت حرفه‌ای‌های حوزه‌ی قصه‌گویی است و با شکل و شمایلی متفاوت از سایر بخش‌های جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار خواهد شد و قصه‌گوی برتر کشور علاوه بر لوح یادبود و تندیس جشنواره 30 میلیون تومان جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

بخش قصه90 ثانیه‌ای( قصه‌ی زندگی من): رقابت عموم علاقه‌مندان به قصه‌گویی از طریق روایت قصه در قالب یک فیلم90ثانیه‌ای است که از امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها، ایثار و از خودگذشتگی‌ها و نکات پند‌آموز و عبرت‌آفرین حکایت می‌‍‌کند. این قصه‌گویی باید روایت قابل فهم، هدف‌دار و شیوا از قصه بر اساس تصاویر مرتبط بوده و حتی‌الامکان چهره‌ی قصه‌گو بنای ساخت فیلم نباشد.

بخش پادکست: پادکست یک مسابقه جدید در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است تا از طریق آن علاوه بر انتقال فرهنگ و مفاهیم والای انسانی از طریق هنر قصه‌گویی در بستر رسانه‌های نوین، فضای جدیدی برای جذب بیشتر مخاطب به این هنر والا فراهم شود. در این بخش متقاضیان باید در یکی از بخش‌های مسابقه پادکست که در ذیل به آنها اشاره شده است شرکت کرده و فایل صوتی خود را برای دبیرخانه ارسال کنند.