بازیگر سینما و تئاتر تجربیاتش را در نشست آموزشی جشنواره بین المللی قصه گویی به اشتراک گذاشت

یک قصه گو در درجه اول باید صدای رسا و عمیقی داشته باشد

1398/10/2

نشست آموزشی با عنوان «صدای رسا، بیان واضح و مفهوم صحیح در قصه گویی» همزمان با بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی و با حضور اصغر همت، بازیگر سینما و تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.


به گزارش ستاد خبری، نشست مذکور در حالی برگزار شد که به مناسبت روز تولد اصغر همت، دست اندرکاران جشنواره قصه گویی برنامه ای ویژه ترتیب دادند تا این هنرمند را غافلگیر کنند. با ایده محمدرضا زمردیان ، رییس جشنواره قصه گویی جشن تولد اصغر همت نیز در حاشیه برگزاری نشست آموزشی برگزار شد.

این نشست با توضیحات نسرین سجادیان، مدیریت بخش علمی جشنواره و صحبت های اصغر همت، کارشناس جلسه در سالن یک کنفرانس واقع در کانون پرورش فکری و با استقبال اولیاء تربیتی، دانشجویان و علاقمندان ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر شروع شد.

تنفس عامل موثر بر صدای قصه گو

اصغر همت در آغاز، آموزش قصه گویی را رابط بین بازیگری و گویندگی دانست و در این راستابه اهمیت شناخت آناتومی بدن اشاره کرد و گفت: اکثریت ما تنفسمان اشتباه است. هنگام تنفس عمیق اگر شانه و چانه فرد به سمت بالا حرکت می کند، نشان از تنفس نادرست است. ما باید دیافراگم را آموزش دهیم. هر گاه که خوابیم، ناخودآگاه به دلیل آرامش بدن، تنفس به شکل درست اتفاق می افتد. ما با تنفس درست به جسم و ذهن آزاد می رسیم.

او در ادامه توضیح داد: ما باید همراه با تنفس صحیح تنش را از بدنمان دور کنیم. ورزشی مثل یوگا بخصوص با تمرین ریلکسیشن در این باره می تواند بسیار یاری رسان باشد. ریلکسیشن به معنی آزادی بدن با اینکه ۴۵ دقیقه زمان می برد، اما زمان برای آن ها 10 دقیقه بیشتر به نظر نمی رسد و در مواقعی ما را به خواب می برد. همچنین باید با جسم رها روی صدا کار می کنیم. باید در نظر داشت یک قصه گو در درجه اول باید صدای رسا و عمیقی داشته باشد.

این بازیگر افزود: تقویت ماهیچه های صوتی به تمرین های متعددی نیاز دارد. ماهیچه صوتی غیر قابل دسترس است. بعضی ها تصور می کنند که به کمک دخانیات ماهیچه های صوتی شان را ضخیم می کنند، اما این نگاه کاملا اشتباه است، چون این جریان به مرور از بین می برد. تمریناتی را برای صدا با کمک صدای غلط انجام می دهیم و به همین خاطر این کار را تمرینات واکسنی نامیده ام. اگر تمرینات غلط باشد، صدا از بین می رود و هرگز به حالت قبل بر نمی گردد ، زیرا ماهیچه ها تخریب شده اند. متاسفانه این اتفاق در نوحه خوان ها و خوانندگان به دلیل نا آشنایی با تکنیک ها رخ می دهد.

اصغر همت درباره آموزش تمرینات واکسنی بیان کرد: اگر وقتی در حال قصه گویی هستیم و صدای یک موجود ترسناک را اجرا می کنیم، یک تمرین مناسب است.


انتقال معانی متفاوت با آکسان گذاری


او در ادامه کتابی آموزشی را معرفی کرد و گفت: بیان معیار ما یک فرمول ریاضی دارد و در این راستا کتاب «پرورش صدا و بیان هنرپیشه» نوشته سیسیلی بری را پیشنهاد می دهم. ما در بحث شعرخوانی هم بسیار اشتباه پیش می رویم. ما با تاکید گذاری روی جمله یا بیتی می توانیم معنی های متفاوتی را به مخاطب برسانیم.


حذف لهجه لازمه مفهوم صحیح کلام


همت در ادامه درباره بیان معیار توضیح داد:زبان معیار ما پارسی است، اما لهجه را باید از بین برد تا به بیان معیار برسیم. امکان ندارد ایفای نقش درست در جسم و ذهن نادرست اتفاق بیفتد. در نتیجه بازیگر باید صد در صد سلامت جسم و ذهن داشته باشد و لهجه نوعی نقص عضو در اجرا است. بیان وابسته به بیان مصوت ها است. بیان حروف بی صدا باید با مکث و حروف صدا دار با کششی دو برابر حرف بی صدا انجام شود. سی و دو حرف در بیان به ۲۳ حرف تبدیل می شود، چرا که ما حروف زیادی را با آوای یکسان داریم؛ مانند حروف ت و ط و ص و س و ث که همه یک صدا هستند.

همت در پایان تاکید کرد: کلام را واضح منعقد کنیم. زبان به گوش نزدیک است و ما صدای خودمان را قطعاً می شنویم، اما شاید لزوماً بقیه آنرا نشنوند. همچنین بعضی با صدای تو دماغی صحبت می کنند، اما تنها دو حرف م و ن اجازه بیان از این راه را دارد، بنابراین با تمرینات مربوط باید در برابر بیان اشتباه مقابله کنیم.

این هنرمند تمرینات متعددی را با حاضرین انجام داد.

جشن تولد اصغر همت با حضور مدیریت جشنواره قصه گویی

در میانه این نشست تولد اصغر همت با غافلگیر کردن او جشن گرفته شد و در ادامه تابلویی از نقاشی های برگزیده اعضای کانون به این هنرمند اهدا شد.